1.1 Missie, visie en kernwaarden
Wij zijn een onderwijsorganisatie met 37 scholen in de gemeente Groningen inclusief een locatie in Emmen. Die scholen hebben allemaal hun eigen karakter. Elke dag werken we samen aan ons onderwijs, of dat nu gaat om het onderwijsproces, huisvesting, administratie, infrastructuur of communicatie. En altijd staat de leerling centraal.
Onze missie
Als samenleving in het klein werken wij vanuit de maatschappelijke verantwoordelijkheid om onze leerlingen het beste onderwijs te geven dat we kunnen bieden. Het doel is dat onze leerlingen hun talenten ontwikkelen en uitgroeien tot zelfstandige mensen die voorbereid zijn op hun toekomst en met respect voor anderen actief deelnemen aan de samenleving.
Onze visie
De kwaliteit van ons onderwijs is hoog. Onze leerlingen en medewerkers worden geïnspireerd en uitgedaagd. Hier maken wij ons elke dag hard voor. Wij bieden leerlingen en collega’s een omgeving die toegankelijk, veilig en divers is en waar de onderlinge verbondenheid sterk is. We staan open voor vernieuwing en stimuleren onze leerlingen en medewerkers om zich continu te blijven ontwikkelen.
Onze kernwaarden
Deze kernwaarden vormen de basis van onze houding, ons gedrag en onze cultuur. Hierop zijn we aanspreekbaar.
- We hebben vertrouwen in elkaar: collega’s, leerlingen en ouders. We tonen eigenaarschap door verantwoordelijkheid te nemen voor ons werk. Dit stimuleren we ook bij leerlingen, zodat zij actief leren. Zo kweken zij vertrouwen in hun eigen leerproces, voelen zich er verantwoordelijk voor en presteren met plezier.
- We vormen een samenleving in het klein en dat betekent dat we werken aan de onderlinge betrokkenheid bij het onderwijs, de leerlingen en elkaar. We zoeken de verbinding met elkaar door kennis en ervaringen te ontwikkelen en te delen, oog te hebben voor elkaar en te onderzoeken waar en hoe we samen verder komen. Daarbij kijken we naar binnen en naar buiten.
- We zijn voortdurend bezig met vernieuwen en ontwikkelen in de volle breedte van onze organisatie. Hieronder valt zowel professionele en persoonlijke ontwikkeling van medewerkers als de doorontwikkeling van innovatief onderwijs en de ondersteuning hiervan. Of bijvoorbeeld nieuwsgierigheid en onderzoek naar onszelf, ons handelen en onze omgeving. Het leren, het verbeteren van onszelf en daarmee het vergroten van de mogelijkheden voor de leerling zit in ons DNA.
1.2 Rijk aan kansen!
In september 2023 is ons nieuwe koersplan ‘Rijk aan Kansen!’ van Openbaar Onderwijs Groningen voor de periode 2023 – 2027 gelanceerd.
Waarom een nieuw koersplan?
Een onderwijsorganisatie is constant in beweging. Nieuwe leerlingen en medewerkers, maar ook nieuwe maatschappelijke ontwikkelingen vragen om continue aanpassingen. Dat betekent niet dat we elk schooljaar het roer omgooien, maar we stellen wel regelmatig onze koers bij.
Daarom maken we als organisatie elke vier jaar een nieuw koersplan, waarin we onze ambities voor de komende jaren formuleren. Onze kernwaarden en onze maatschappelijke opdracht zijn hierbij richtinggevend.
Dit koersplan is tot stand gekomen met de hulp van medewerkers, leerlingen, ouders, verzorgers en andere stakeholders. In verschillende brainstormsessies hebben we actuele thema's verzameld. Deze zijn vervolgens naar ambities vertaald, die zullen dienen als basis voor alle schoolplannen. Bij dit koersplan hoort een uitvoeringsprogramma, waarin onze ambities per schooljaar worden geprioriteerd.
Bekijk deze video voor een introductie op onze koers:
1.3 Vier strategische thema's
Vanuit onze visie, missie en kernwaarden werken wij de komende jaren aan 4 thema's die moeten bijdragen aan een kansrijke leer- en werkomgeving voor al onze leerlingen en medewerkers.
Thema 1: Sociaal veilige leer- en werkomgeving
We spreken de ambitie uit om:
- Te werken vanuit hoge verwachtingen
- Welbevinden zichtbaar te maken in woord, beeld en daad
- En heldere en gezamenlijke visie op welbevinden te creëren
- Te investeren in pedagogische deskundigheid
- Welbevinden van leerlingen en medewerkers doorlopend te volgen
Thema 2: Sterke basis van kennis en vaardigheden
Dit thema draait om het versterken van basisvaardigheden en vakdidactiek. Daarbij investeren we in burgerschap en digitale geletterdheid, en sluiten we aan op specifieke onderwijsbehoeften.
Thema 3: Benutten van talenten
We richten ons op:
- Verbreden van het aanbod op vo-scholen
- Organiseren van rijke en verlengde schooldagen
- Initiëren talentenplatform en oriëntatie-activiteiten voor vervolgopleidingen
- Creëren van ontwikkelmogelijkheden voor medewerkers
Thema 4: Duurzamer in 2027
In 2027 dragen wij duurzaamheid uit in ons handelen. Daarbij nemen we de komende jaren het voortouw bij overleg over duurzame schoolgebouwen en investeren we in energieneutraliteit en circulaire gebouwen. Ook stimuleren we de vergroening van schoolpleinen.
1.4 Prioriteiten 2023 - 2024
In het vorige jaarverslag is gerapporteerd over de prioriteiten van het kalenderjaar 2022. Met de komst van het nieuwe koersplan zijn de prioriteiten verschoven van kalenderjaren naar schooljaren. In dit geval 2023 – 2024. Hier onder de prioriteiten 2023-2024, dit is de vertaling van het nieuwe koersplan (2023-2027) naar de organisatiebrede prioriteiten voor het schooljaar 2023 - 2024. Per thema uit de nieuwe koers is uiteengezet wat de belangrijkste doelen zijn, met daarbij de belangrijkste projecten of activiteiten om deze te doelen te behalen. Deze doelen staan in verbinding met de sectorplannen. Naast de doelen in het jaarplan geldt dat het voor een gezonde en professionele organisatie nodig is dat de financiële uitgangspunten worden bewaakt.
Thema 1: Sociaal veilige leer- en werkomgeving
Te behalen resultaten in het schooljaar 2023-2024:
- Iedere school heeft een geactualiseerd en geïmplementeerd schoolveiligheidsplan dat voldoet aan alle gestelde eisen (gebaseerd op het format dat vanuit O&K is aangereikt);
- De gewijzigde inspectiestandaarden op het gebied van pedagogisch en didactisch handelen (OP2 en OP3) zijn op alle scholen geïmplementeerd.
- Er heerst een sterk pedagogisch klimaat op de scholen. Onder andere door:
- Per school een inventarisatie van het pedagogisch didactisch handelen uit te voeren met daaruit voortvloeiend een schoolspecifieke aanpak;
- Het beschikbaar stellen en op elkaar afstemmen van een bovenschools professionaliseringsaanbod voor pedagogisch vakmanschap op de gebieden: omgaan met werken vanuit hoge verwachtingen, (complexe) sociale situaties, passend onderwijs, inclusie en/of omgangsvormen;
- De organisatie hierop (op een sociaal-veilige leeromgeving) in te richten door het actualiseren van het klachtenbeleid, Informatiebeveiligings- en privacybeleid (IBP), de klokkenluidersregeling, de integriteitscode en het loket vertrouwenspersoon.
- Iedere school heeft het medewerkerstevredenheidsonderzoek afgenomen, bestaande interventies geëvalueerd en doelstellingen geformuleerd.
Thema 2: Sterke basis van kennis en vaardigheden
Te behalen resultaten in het schooljaar 2023-2024:
- Alle scholen voldoen aan de nieuwe inspectiestandaard OP0;
- Alle scholen hebben schooleigen doelen en ambities ten aanzien van kennis en vaardigheden die minimaal voldoen aan het inspectiekader OP0 (in het PO het referentiekader).
- De uitvoering van het kwaliteitsbeleid worden op vaststaande momenten gemonitord en eventueel bijgesteld.
Thema 3: Benutten van talenten
Te behalen resultaten in het schooljaar 2023-2024:
- Er wordt een inventarisatie gemaakt van het aanbod op het gebied van talentontwikkeling voor leerlingen op de scholen;
- Uitbreiden aanbod van rijke en verlengde schooldagen, brede klassen, praktijkgerichter onderwijs en een talentplatform voor leerlingen;
- Bovenschools professionaliseringsplan voor medewerkers gereed;
- Het opleiden en professionaliseren van stagiaires is ingericht in lijn met landelijke en regionale ontwikkelingen;
- Er worden meerdere leernetwerken opgericht waaronder voor basisvaardigheden en kwaliteitszorg (PO/SO en VO).
Thema 4: Duurzamer in 2027
Te behalen resultaten in het schooljaar 2023-2024:
- Elke school onderneemt gerichte activiteiten om bewust bezig te zijn met duurzaamheid in het dagelijkse leven op school en in lessen (onder andere binnen de bouwsteen duurzaamheid van burgerschapsvorming).
- In het schooljaar 2023-2024 start een duurzaamheidspilot op 4 PO-scholen;
- Plan van aanpak om te komen tot een energie neutrale organisatie is gereed.
In het jaarverslag 2024 wordt per item beschreven in hoeverre het resultaat is behaald en welke vervolgacties en maatregelen zijn genomen om het resultaat te behalen.