4.1 Bovenschoolse voorzieningen
Kenniscentrum Openbaar Onderwijs (KCOO)
In het KCOO werken orthopedagogen, psychologen, ambulant begeleiders, psychodiagnostisch medewerkers en onderwijsassistenten. Zij begeleiden, onderzoeken, adviseren en ondersteunen leerlingen, docenten en ouders in het basisonderwijs.
Perspectiefcentrum Openbaar Onderwijs Groningen
Binnen de organisatie kunnen alle medewerkers van de locaties terecht met loopbaanvraagstukken bij het Perspectiefcentrum. Het Perspectiefcentrum heeft in 2023 de volgende diensten geleverd:
- Individuele loopbaancoaching. 61 medewerkers (43 ondersteunend personeel en 18 onderwijsondersteunend personeel) hebben zich hiervoor aangemeld (basisonderwijs: 13, speciaal onderwijs: 4, voortgezet onderwijs: 36, Ondersteuningsbureau: 8);
- Procesbegeleiding van 3 teams;
- Trainingen: de kracht van stress en werkplezier en de kracht van feedback;
- Workshop op maat voor 1 school.
Hoogbegaafdheidsvoorzieningen
Binnen Openbaar Onderwijs Groningen zijn meerdere bovenschoolse voorzieningen voor hoogbegaafdheid (HB) ingericht, de zogenaamde bovenschoolse plusgroepen. Het aanbod is toegespitst op de specifieke onderwijs- en de leerbehoeften van hoogbegaafde leerlingen. Dit betekent in de praktijk dat hoogbegaafde leerlingen op drie locaties in de stad een dag(deel) naar een bovenschoolse plusgroep gaan. Naast de bovenschoolse voorzieningen zijn vanuit verschillende basisscholen interne voorzieningen voor het onderwijsaanbod aan meer- en hoogbegaafde leerlingen ingericht, de zogenaamde interne plusgroepen. Scholen geven het interne aanbod zelf vorm. Tenslotte zijn drie voltijds HB-groepen aanwezig op de Joseph Haydnschool. In 2022 is een werkgroep samengesteld die zich richt op het verbeteren van de overdracht van hoogbegaafde leerlingen tussen het primair onderwijs en het voortgezet onderwijs.
Taalstimulering basisonderwijs
We hebben acht basisscholen (De Pendinghe, De Sterrensteen, De Beijumkorf, IKC Borgman Oosterpark, IKC Borgman Oosterpoort, IKC Borgman Ebbinge, De Ploeg, Brederoschool en Het Karrepad) waar voor- en vroegschoolse educatie (VVE) wordt gegeven. Op deze scholen werken we aan de doorgaande lijn op het gebied van de brede (taal-)ontwikkeling. We nemen actief deel aan de uitwerking van de afspraken die zijn gemaakt in het kader van de bestuursafspraken G4/G33-Rijk: ‘Effectief benutten van VVE en extra leertijd voor jonge kinderen.’ In 2023 is het traject afgerond om samen met de gemeente, onderwijs en opvangbesturen resultaatafspraken van de VVE te herzien. Aan de hand hiervan maken scholen een beleidsplan om VVE op school te verbeteren.
Expertise Centrum Anderstaligen Groningen
Het Expertisecentrum Anderstaligen Groningen (ECAG) biedt scholen begeleiding, voorlichting en scholing en bouwt samen met de scholen duurzame expertise op. Anderstalige leerlingen hebben per definitie een taalachterstand, ongeacht hun cognitieve niveau. De realiteit is dat op veel scholen anderstalige leerlingen staan ingeschreven. Het is essentieel om te beseffen dat dit niet van voorbijgaande aard is. Op elke school in po, so en v(s)o met anderstalige leerlingen is expertise NT2 en kennis van hun culturele en religieuze achtergrond noodzakelijk.
4.2 Verbetering dienstverlening
Voor de continue verbetering van de dienstverlening vanuit het Ondersteuningsbureau aan onze scholen hebben we de lean-werkwijze omarmd. Lean legt verantwoordelijkheden dicht bij de werkvloer neer en gaat uit van voortdurende verbetering van processen en bijbehorende diensten. Het doel is zo veel mogelijk waarde te creëren voor de scholen en verspilling tegen te gaan. Op de opleidingsdag van het Ondersteuningsbureau in 2023 hebben alle medewerkers kennisgemaakt met Lean en zijn er voor een aantal processen waardestroomanalyses gemaakt. De verbeterideeën zijn daarna door de verschillende verbeterteams opgepakt.
Lean trajecten 2023 onder andere:
- Leermiddelen;
- Aanmelding jaar 1 voortgezet onderwijs (overgang vanuit basisonderwijs);
- Indiensttreding nieuwe medewerkers;
- Begrotingsproces ondersteunende diensten.
4.3 Huisvesting
Om onze scholen in een goede staat van onderhoud te houden voeren we jaarlijks planmatig onderhoud uit. Dit wordt uitgevoerd op basis van het meerjarenonderhoudsplan (MJOP). In dit kader worden de schoolgebouwen beoordeeld door middel van periodieke conditiemetingen. Bij het uitvoeren van het onderhoud wordt ook rekening gehouden met Integraal Huisvestingsplan van de gemeente Groningen en de specifieke wensen van de scholen. Naast onderhoud vindt ook nieuwbouw en aanbouw plaats. In 2023 betrof dit extra lokalen voor het Montessori Lyceum Groningen en nieuwbouw IKC Groenewei.
Extra lokalen Montessori Lyceum Groningen
In 2023 heeft in het Montessori Lyceum Groningen een uitbreiding van de locatie plaatsgevonden. Na een zorgvuldige voorbereiding werden in 2023 8 lokalen geplaatst en was op 2 februari 2024 de officiële opening in het bijzijn van wethouder onderwijs, Carine Bloemhoff. De lokalen zijn ruim en licht, de uitbreiding beschikt over een sedumdak en worden verwarmd middels luchtwarmtepompen. Hier een impressie van de opening:
Realisatie nieuwbouw IKC Groenewei
IKC Groenewei groeit hard en daarom zijn in de zomer van 2023 vier extra lokalen geplaatst bij de tijdelijke locatie aan de Swifter. Daarnaast is in 2023 door aannemer Friso en installateur Borgtechniek gewerkt aan een nieuw onderkomen voor IKC Groenewei aan het Lammetjesplein. Deze locatie wordt in 2024 door de school, opvang en sport in gebruik genomen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is één van de vier thema’s in het nieuwe strategische koersplan. In dit kader zijn diverse activiteiten in gang gezet. Hieronder enkele voorbeelden.
Groene schoolpleinen
Vanuit onze doorlopende focus op verbetering en vergroening, zijn de schoolpleinen van OBS de Pendinghe, SBO dr. Bekenkampschool (Wilgenlaan), VSO Dunk en OBS de Feniks aangepast. Daarnaast heeft de gemeente Groningen in 2023 een subsidie beschikbaar gesteld voor de vergroening van schoolpleinen. Vanuit Openbaar Onderwijs Groningen maken de SBO dr. Bekenkampschool en ODS de Starter hier aanspraak op, met een specifiek projectplan om de schoolpleinen van deze locaties te vergoenen. In 2024 ontvangen we voor deze aanvraag de beschikking, zodat naar verwachting de werkzaamheden opgestart kunnen worden.
Warmtestad Kamerlingh Onnes
De Gemeente Groningen is in 2017 via WarmteStad in het noordwesten van Groningen gestart met de aanleg van een warmtenet. Dit is een leidingnetwerk onder de grond waarmee warmte wordt vervoerd naar gebouwen en woningen door middel van warm water1. In 2023 hebben wij opdracht gegeven om het Kamerlingh Onnes aan te sluiten op dit warmtenet waarmee wij een bijdrage leveren aan een energie neutrale school en CO2-reductie. Vervolgens is Warmtestad in 2023 begonnen met de voorbereidingen zodat deze locatie in 2024 bijna volledig van het gas af kan gaan.
Ecoschools
OBS Joseph Haydn, OBS het Karrepad, O.J.S. de Petteflet en ODS de Starter zijn in 2023 gestart met het programma Eco-Schools. Met externe begeleiding maken de scholen werk van duurzaam denken en doen. Met hoofd, hart en handen zetten zij stappen om duurzaamheid een vaste plek in de school te geven. Leerlingen worden uitgenodigd om in actie te komen en ervaren welke bijdrage zij kunnen leveren aan een duurzame samenleving. Hierbij ontdekken ze hun eigen waarden, interesses en talenten. Zo wordt duurzaam denken en doen gaandeweg vanzelfsprekend. De verwachtingen van dit programma zijn hoog, omdat de uitgangspunten naadloos aansluiten bij de strategische koers:
- Leerlingen staan centraal (leerlingen centraal)
- De school zet steeds duurzame stappen – groot of klein (proces)
- Duurzaamheid heeft een vaste plek in het onderwijs (onderwijs)
- Duurzaamheid is zichtbaar in het gebouw en de omgeving (gebouw)
- Iedereen in en rond de school doet mee (community)
4.4 ICT
ICT-beleid
In een gezamenlijke inspanning van een delegatie van directeuren en rectoren en de afdeling ICT zijn de ambities uit het koersplan vertaald naar een sectorplan ICT. De speerpunten voor de komende jaren bestaan uit:
- Digitale Geletterdheid om de ICT-basisvaardigheden van medewerkers en leerlingen te versterken;
- Scholing in specifieke thema’s zoals kunstmatige intelligentie en digitale didactiek;
- De adoptie van de MS365 omgeving.
Speciale aandacht gaat daarnaast uit naar onze onderwijssystemen: de leerlingadministratie, de leerlingvolgsystemen en de digitale leeromgevingen die we gebruiken. Een hernieuwd beleid en inrichting hiervan gaat onze scholen veel opleveren.
Onderwijsdienstverlening en applicaties
In 2023 is het applicatielandschap voor onderwijsapplicaties is in kaart gebracht. De inrichting hiervan wordt de komende jaren geoptimaliseerd. Bij de start van schooljaar 2024-2025 wordt een nieuw systeem voor leerlingenadministratie en een nieuw volgsysteem voor het basisonderwijs in gebruik genomen. Ook in het voortgezet onderwijs is een selectieproces voor deze beide systemen opgestart. Voor de gehele organisatie zijn we gestart met een herinrichting van de Sharepoint-omgeving met alle documenten. Deze omgeving is nauw gekoppeld aan ons nieuwe intranet Plein Online. In lijn met dit beleid richtten de opleidingsdagen voor de ICT-coördinatoren zich in 2023 op:
- MS365;
- Digitaal samenwerken;
- Sharepoint-beheer;
- Kunstmatige intelligentie in het onderwijs;
- Digitaal Burgerschap.
Werkplekontwikkeling
Naast het reguliere beheer en doorontwikkeling was de belangrijkste vernieuwing in onze werkplekomgeving de vervanging van alle printers en de invoering follow me printing. Voor het bestellen van accessoires van werkplek hardware is een bestelportal ingericht zodat scholen snel en gemakkelijk zelf kunnen bestellen.
Infrastructuur en security
De security kerngroep heeft in kaart gebracht wat er nodig is om aan het IBP-normenkader te voldoen. Er is een roadmap opgesteld die hier naartoe werkt. We hebben een audit op het netwerk laten uitvoeren met de focus op verbetering betrouwbaarheid en security en zijn gestart met uitvoering van de adviezen.
4.5 Communicatie
Websitevernieuwing basisscholen
In de huidige tijd is een professionele website een onmisbaar kanaal om als school te communiceren met de buitenwereld. Mogelijke geïnteresseerde ouders vinden hier de benodigde informatie om te bekijken of zij hun kind aan een van onze basisscholen toevertrouwen. Het snel en gemakkelijk vinden van informatie en kunnen aanmelden stonden dan ook voorop in het project om de websites te vernieuwen voor alle basisscholen. In 2023 hebben is de eerste helft van onze scholen voorzien. In 2024 verwachten we dit ook voor de overige tien basisscholen. Het resultaat is positief ontvangen door zowel ouders als medewerkers. Onderstaand een voorbeeld van een schoolwebsite.
Start nieuw ouderportaal basisscholen
Onze basisscholen gebruikten het ouderportaal MijnSchool voor de communicatie met ouders. In 2023 stopte MijnSchool en zijn alle basisscholen overgegaan naar het nieuwe ouderportaal Social Schools. Via het ouderportaal wordt gecommuniceerd over ontwikkelingen op school en in de klas. Daarnaast is ook chatten, ziekmelden, uitvragen van AVG-toestemming en het plannen van oudergesprekken mogelijk via het portaal. Uit de evaluatie blijkt dat zowel ouders als medewerkers blij zijn met de functionaliteit, die voornamelijk gebruikt wordt als app op mobiele devices. In 2024 vindt een verkenning plaats om ook betalingen aan school gemakkelijk en professioneel te laten verlopen via het ouderportaal.
Lancering sociaal intranet: Plein-Online
In augustus 2023 is het nieuwe Plein-Online gelanceerd, ons sociale intranet. In 2024 wordt ook een Plein-Online-omgeving uitgerold voor scholen en afdelingen, waarop specifieke informatie en berichten voor de locatie geplaatst kunnen worden.