Spring naar inhoud

Bedrijfsvoering

Introductie

Wij willen onze scholen goed ondersteunen in het primaire proces zodat zij dagelijks goed onderwijs aan onze leerlingen kunnen geven. Daarom zorgen we voor goede huisvesting, goede ICT en ondersteunen en faciliteren we hun bedrijfsvoering. Voor een belangrijk deel gebeurt dit gezamenlijk op bovenschools niveau.

4.1 Huisvesting, Facilitair en Inkoop

Nieuwbouw en renovatie

Na een lange voorbereiding en meer dan een jaar bouwtijd is in december 2022 de nieuwbouw van openbare basisschool De Driebond in Engelbert opgeleverd (zie foto hieronder). 

In november 2022 is de bouw van de nieuwe school IKC Groenewei in Meerstad begonnen. IKC Groenewei is op dit moment gehuisvest in tijdelijke huisvesting naast de nieuwbouwlocatie. De school groeit hard en in de zomer van 2022 is de tijdelijke huisvesting daarom uitgebreid met 3 lokalen voor de school en 1 lokaal voor de opvang.

Aan de Westkant van Groningen wordt de nieuwe woonwijk de Suikerzijde gerealiseerd. Verschillende afdelingen van de gemeente zijn volop bezig met de herontwikkeling van dit gebied. Wij willen daar een IKC (Integraal Kind Centrum) realiseren en hebben een ambitiedocument en ruimtelijk en functioneel programma van eisen op hoofdlijnen opgesteld. Samen met het vastgoedbedrijf van de gemeente Groningen willen we in 2023 stappen maken om te komen tot een ontwerp.

Medio 2022 is besloten het ondersteuningskantoor aan de Leonard Springerlaan 39 in gebruik te houden, maar dan voor alle onderdelen van het ondersteuningsbureau. In 2023 - 2024 wordt een herinrichting van het gebouw uitgevoerd. Op deze manier kan hybride werken beter worden gefaciliteerd en worden alle ondersteunende diensten op één plek gehuisvest. 

Nadat de gymzaal bij Het Karrepad in 2019 door een brand verloren is gegaan, is op 15 november 2022 de nieuwe gymzaal feestelijk in gebruik genomen. OOG TV filmde de opening:

In Groningen-Zuid heeft in 2022 intensief overleg plaatsgevonden over de tijdelijke huisvesting voor het Montessori Lyceum. In 2023 wordt deze huisvesting gerealiseerd. in overleg met de gemeente Groningen wordt gezocht naar een langere termijn oplossing voor de huisvestingsvraagstukken in Groningen-Zuid.

Ter vervanging van afgeschreven tijdelijke huisvesting van de Brederoschool is aan de Van Ketwich Verschuurlaan een neven locatie geopend. De voormalige Tamarisk school is in de afgelopen periode gerenoveerd en is in juni 2022 in gebruik worden genomen als locatie ‘De Griffel’. Daarmee heeft de hele school weer toekomstbestendige huisvesting.

Onderhoud

Om onze scholen in een goede staat van onderhoud te houden voeren we jaarlijks planmatig onderhoud uit. De basis hiervoor is vastgelegd in het meerjaren onderhoudsplan (MJOP). Dit jaar zijn de projectleiders opgeleid om zelfstandig inspecties uit te voeren conform een vastgestelde onderhoudsnorm. We zijn met deze werkwijze in staat om beter te sturen op het onderhouden van onze scholen.In 2022 zijn bij de Boerhaaveschool, IKC Borgman Oosterpoort, De Feniks, Groninger Buitenschool, Het Karrepad, Oosterhoogebrugschool, Heyerdahl College, Werkman VMBO, Bekenkampschool en WA van Lieflandschool onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd aan interieur en exterieur. Daarnaast zijn vorbereidingen voor onderhoudsprojecten opgestart die een langere voorbereidingstijd nodig hebben. Zo is bij de Starter, locatie Parkweg, succesvol een subsidie verworven om de monumentale gevels en daken te renoveren. De uitvoering vindt in 2023 plaats. Vanwege sterke prijsstijgingen van materialen en arbeid en het onvoldoende beschikbaar zijn van materialenzijn geplande dakrenovaties bij De Swoaistee en De Beijumkorf naar 2023 verplaatst. 

We werken samen met onze leveranciers aan het periodiek onderhoud van installaties. De wettelijke inspecties en keuringen vallen hier ook onder. We hebben met deze partijen prestatieafspraken om het aantal storingen te laten afnemen.

CO2 monitoring is vanaf 2023 door de minister verplicht. Daarom zijn in 840 lokalen CO2-meters aangebracht. Door de koppeling van deze CO2-meters kunnen we monitoren en adviseren op het gebied van ventilatie. 

Het onderwijs is altijd in ontwikkeling. Nieuwe technieken en methoden worden aan het lespakket toegevoegd. Binnen het Montessori Vaklyceum is een Techlab gerealiseerd. Hier kunnen leerlingen ervaring opdoen met robotica en visuele technieken.

Inkoop

Energie/gascontract
Er is veel tijd gestoken in het realiseren van een voor Openbaar Onderwijs Groningen zo gunstig mogelijke inkoop van gas. De gaslevering door Gazprom viel aanvankelijk onder Europese sanctiemaatregelen. Door overname van dit bedrijf door de Duitse overheid is dit niet langer het geval en kunnen we zaken blijven doen met Sefe Energy (de nieuwe naam voor Gazprom). Wel is duidelijk geworden dat de kosten voor energie fors gestegen. 

Europese aanbestedingen
In 2022 zijn de volgende Europese aanbestedingen afgerond (en nieuwe overeenkomsten afgesloten voor):

  • Arbodienstverlening;
  • ICT Multifunctionals (kopiëren, printen en scannen);
  • Leermiddelen VO;
  • Energie (elektriciteit);
  • Energie (gas).

In 2023 zullen de volgende Europese aanbestedingen plaatsvinden:

  • ICT Microsoft Basispakket; 
  • WGA verzekering;
  • Voeding;
  • Leermiddelen PO;
  • Accountantsdiensten. 

Facilitair

Afvalverwerking 
Onze leverancier Renewi heeft het afgelopen jaar 4.253 containerledigingen gedaan op onze scholen en daarbij in totaal 320.756 kg afval opgehaald.Doordat onze scholen het papier en karton gescheiden hebben van het restafval is er een CO2 besparing gerealiseerd van 1.377 kg vermeden CO2 (ten opzichte van situatie zonder afvalscheiding).

Servicedesk 
Per 1 februari 2022 is de servicedesk facilitair van start gegaan. De servicedesk facilitair heeft sinds de start 1.413 gebouw gebonden storingen verwerkt in 2022.In 2023 wordt de servicedesk facilitair doorontwikkeld.

Uitvoering relatiebeheer 
Relatiebeheer is ingericht door het verdelen van de scholen over de adviseurs van de afdeling Huisvesting, Facilitair & Inkoop. Het afgelopen jaar zijn er op iedere school een tweetal relatiebeheer gesprekken geweest. Daar waar het eerste gesprek met name kennismaken betrof is in het tweede gesprek een verdieping gemaakt met onder andere het Strategisch Huisvestingsplan (SHP) van Openbaar Onderwijs Groningen en managementinformatie met betrekking tot bijvoorbeeld energieverbruik en het besteloverzicht. Het relatiebeheer wordt doorgezet in 2023.

Beleid

Strategisch huisvestingsplan 
Om een goed beeld te krijgen van de omvang en kwaliteit van onze portefeuille zijn strategische huisvestingsplannen (SHP) opgesteld. Ontwikkeling van leerlingaantallen, gebiedsontwikkelingen en onderwijsinhoudelijke veranderingen worden in het SHP samengebracht. De strategische huisvestingsplannen voor het PO en VO zijn gereedgekomen en toegelicht in directeuren- en rectorenoverleggen en de GMR PO en VO. Eind 2022 is de laatste hand gelegd aan het strategisch huisvestingsplan voor het (V)SO. Dit zal eind 2023 worden vastgesteld.

Duurzaamheid

Wij als scholen en bestuur hebben een voorbeeldrol in het verlagen van energieverbruik en doelstellingen voor wat betreft duurzaamheid en energieneutraliteit. 

Tijdens de klimaattop in Parijs is de doelstelling uitgesproken dat de aarde in 2050 volledig CO2 neutraal moet zijn. De gemeente Groningen en schoolbesturen hebben de ambitie om in 2035 CO2 neutrale scholen in de stad te hebben staan (zie intentieverklaring uit 2017 ‘Energie neutrale scholen Groningen’). Aan deze opgave wordt inmiddels hard gewerkt. Er is een opdrachtgeversteam samengesteld met daarin de gemeente, ons schoolbestuur en drie andere schoolbesturen. 

Samen met adviesbureau HEVO zijn alle 130 schoolgebouwen in de gemeente Groningen in beeld gebracht. Ieder gebouw heeft zijn eigen maatregelen nodig om CO2 neutraal te zijn. Per schoolgebouw kan een businesscase gemaakt worden waardoor maatregelen en financiële kaders inzichtelijk zijn. In de afgelopen jaren is een aantal schoolgebouwen voorzien van HR++ beglazing, nieuwe kozijnen met betere kierdichting, vloer- & dakisolatie. Daarnaast wordt in de komende vijf jaar op alle scholen ledverlichting aangebracht. Deze verlichting is voorzien van een aanwezigheidssensor. Tijdens pauzes of lessen buiten het lokaal zal de verlichting uitschakelen en het energieverbruik afnemen. Dankzij de toepassing van slimme meters kan het jaarlijkse energie verbruik worden gemonitord. We zijn in voorbereiding om de toepassing van warmtepompen ter vervanging van gasgestookte cv-ketels op enkele scholen te gaan realiseren. Het aansluiten van een VO-school op WarmteStad is in een vergevorderd stadium. Hiermee zullen we een gasloze school realiseren. Met deze maatregelen verlagen we stapsgewijs onze CO2 footprint.

Vanaf eind 2020 moeten alle nieuwe gebouwen in Nederland bijna-energie neutrale gebouwen (BENG) zijn. Daarnaast realiseren we energiebesparende maatregelen en wordt samen met andere schoolbesturen en de gemeente Groningen een routekaart voor verduurzaming opgesteld die aan het IHP gekoppeld gaat worden.

Energie besparen is niet alleen een kwestie van investeren in techniek, maar ook een kwestie van gedrag en educatie en hiervoor zijn ook de scholen nodig. Samen kunnen we van verduurzaming een succes maken. Op de website www.scholenbesparenenergie.nl is informatie voor scholen beschikbaar.

4.2 ICT

Afdeling en ICT-beleid

Veranderende techniek en dienstverlening vragen soms om aanpassing van de interne organisatie van de ICT-afdeling en het beleid. Door de teamindeling aan te passen en op een aantal terreinen het beleid en visie te vernieuwen is de afdeling nu beter in staat het onderwijs van betere digitale diensten te voorzien. De dienstverlening is nu ingedeeld in teams voor: on site support, helpdesk, beheer&ontwikkeling, innovatie&projecten en regie/(informatie)beleid en inkoop.

Continue verbetering dienstverlening

Voor de continue verbetering van de dienstverlening aan onze scholen hebben we de lean werkwijze omarmd. Lean legt verantwoordelijkheden dicht bij de werkvloer neer en gaat uit van voortdurende verbetering van processen en diensten. Met als doel zo veel mogelijk waarde te creëren voor scholen en verspilling tegen te gaan. Er is een leanteam gevormd van vijf medewerkers dat nu aan de slag gaat voor het ondersteuningsbureau en de scholen.

Onderwijsdienstverlening

Vanwege een toenemende digitalisering van de samenleving en ook een toenemend gebruik van ICT in het onderwijs vinden we kennis hierover zeer belangrijk. Vanaf schooljaar 2022 - 2023 is de leerlijn digitale geletterdheid daarom structureel ingebed in onze organisatie. De leerlijn richt zich op de benodigde digitale vaardigheden en kennis bij zowel leerlingen als medewerkers. 

We hebben op de scholen de rol van ICT-coördinator met die van contactpersoon voor digitale geletterdheid gecombineerd. Er zijn twee opleidingsdagen georganiseerd voor deze ICT-coördinatoren. De eerste dag ging over de samenwerking tussen scholen en ICT-afdeling, wat is de rol de ICT-coördinator, wat is het ICT-beleid van een school en wat is het communicatiebeleid. De tweede dag was gewijd aan ICT-security en AVG en hoe scholen deze kunnen toepassen. We werken aan de versterking van de samenwerking tussen de ICT-afdeling en het ICT-team op school (ICT-coördinatoren, e-Lab beheerders en beheerders leeromgevingen).

Onze werkplekomgeving de  OnderwijsWerkPlek (OWP) is nu inmiddels bij alle scholen ingevoerd. We werken continue aan het beheer en de doorontwikkeling daarvan. Ook het beheer van tablets is verbeterd, scholen kunnen nu zelf de applicaties makkelijk voor de hele klas klaarzetten. Hiermee is een grootschalige vernieuwing van onze werkplek omgeving afgerond.

In totaal zijn er ruim 550 applicaties beschikbaar gemaakt in de bedrijfsportal, waarvan ruim 200 weblinks.

Infrastructuur en security

De vernieuwing van het netwerk is in 2022 volledig afgerond, het netwerk is sneller en meer betrouwbaar. Ook de apparatuur in de datacentra is vernieuwd en daar waar nodig dubbel uitgevoerd, tevens is de configuratie van de verbinding met het internet robuuster uitgevoerd. Er is een externe scan uitgevoerd op de werkplekomgeving waarbij ook naar security is gekeken. Het informatiebeveiligings- en privacybeleid heeft een update gekregen en de privacy officer en de security officer zijn in 2022 benoemd. De functionaris gegevens bescherming is extern ingevuld. Dit is belegd bij FLEXfg.

4.3 Communicatie

Het medialandschap en de steeds veranderende technologische mogelijkheden zorgen dat leerlingen, ouders/verzorgers en ook (potentiële) medewerkers hoge verwachtingen hebben rond communicatie. Openbaar Onderwijs Groningen wil hier zowel intern als extern op inspelen en gerichte stappen zetten, onder andere op het gebied van voorlichting, arbeidsmarkt-communicatie, interne communicatie en versterking van ons merk.

Meer weten van elkaar én laten zien wat we doen

In 2022 zijn gerichte (projectmatige) activiteiten ondernomen en belangrijke ontwikkelingen versterkt, zichtbaar gemaakt en ondersteund door strategische inzet van (marketing)communicatie. De overstap naar een nieuw ouderportaal voor onze basisscholen, ondersteuning van het ontwikkelen van de strategische koers 23’-27', een audit van de vo-websites, het ontwikkelen van digitale open dagen in coronatijd en communicatie rond nieuwkomersonderwijs zijn hiervan mooie voorbeelden. De highlights van onze communicatie-inzet in 2022, waar deze ontwikkelingen onderdeel van zijn, beschrijven we onderstaand op hoofdlijnen. Het betekenis geven aan het merk van elke school en dat van de organisatie als geheel is hierbij steeds het uitgangspunt.

Publiciteit en online bereik

De sector onderwijs is een belangrijk thema in de landelijke en lokale media. Zo ook in 2022. Enkele onderwerpen waarmee we in het afgelopen een groot bereik hebben gehad op onze eigen externe kanalen of door middel van publiciteit waren:

  • De acties voor Oekraïne op verschillende scholen;
  • Bezoek onderwijswethouder Marjolein Moorman (gemeente Amsterdam) en Carine Bloemhoff (gemeente Groningen) aan de Leon van Gelder;
  • Onze Brederoschool was het gezicht van de landelijke Nationale Kraanwaterdag 2022;
  • Start nieuwbouw IKC Groenewei;
  • Nieuwe gymzaal voor het Karrepad;
  • Feestelijke opening locatie Griffel van de Brederoschool.

Onze sociale mediakanalen bieden een mooi platform aan onze scholen om events, ontwikkelingen en best practices naar buiten te brengen. Ook als werkgever en organisatie bieden we ons publiek hier een kijkje in ons prachtige onderwijs. 

Het toenemen van volgers en bereik is hierbij geen doel op zich. We willen het echte verhaal vertellen en dat dit degenen bereikt waarvoor dit relevant is. Dat we een stijgend aantal volgers zien op de kanalen die we hierin het belangrijkst vinden, blijkt dat we hierin zeer goed slagen. 

Het gebruik van onze corporate website loopt licht terug. Bezoekers van de website zijn het meest geïnteresseerd in of op zoek naar zaken over solliciteren, de voorlichting over het voortgezet onderwijs voor leerlingen groep 8 en de verschillende basisscholen. In 2023 gaan we aan de slag met het vervanging van de website, waarbij de behoeften van de bezoekers een belangrijke rol spelen.

In 2022 zien we de volgende ontwikkeling van het aantal volgers op onze kanalen:

Het gebruik van onze corporate website:

Voorlichting overstap naar voortgezet onderwijs

De coronamaatregelen hadden wederom impact op de manier waarop wij in 2022 onze voorlichting aan groep 8-leerlingen over het voortgezet onderwijs konden vormgeven. Zo vielen de open dagen van schooljaar 2021/2022 precies in een periode van coronamaatregelen.

Samen met onze VO-scholen en twee videobedrijven, hebben we een omvangrijk project vormgegeven waarin ouders en leerlingen in plaats van de open dagen live, digitale rondleidingen konden volgen. De rondleidingen werden live uitgezonden via een speciaal portaal met chatsessies. Na de zomer, bij de start van het schooljaar 2022/2023, konden er weer fysieke voorlichtingsactiviteitenplaatvinden in onze scholen. Het was een verademing voor leerlingen, ouders en medewerkers dat de verdere kennismaking met onze scholen voor voortgezet onderwijs weer in school kon gebeuren.

Door het jaar heen gaven we op verschillende manieren aandacht aan de voorlichtingsactiviteiten door middel van externe campagnes. Nieuw hierin waren de gezamenlijke zichtbaarheid op enkele events en de postercampagne langs de weg. Ook de goede samenwerking met overige besturen in de gemeente Groningen via het online platform scholenmarktgroningen.nl is voortgezet. In 2023 volgt een uitgebreid onderzoek naar wat leerlingen en ouders van ons verwachten en nodig hebben op het gebied van voorlichting. 

Scholenwebsites in nieuw professioneel jasje

We beogen onze scholen in het po, so en bovenschools onderwijs te voorzien van nieuwe websites die voldoen aan de informatiebehoefte van de doelgroepen, de communicatiebehoefte van de scholen en de tegenwoordige websiteconventies. In 2022 hebben we in totaal vijf scholen voorzien van een nieuwe website in een nieuw design met professionele fotografie:

  • Twee po-scholen (OBS de Ploeg en de Oosterhoogebrugschool)
  • Een so-school (W.A. van Lieflandschool SO) 
  • Een vso-school (W.A. van Lieflandschool VSO Dunk) 
  • Een bovenschoolse schoolvoorziening (OPDC) 
  • In 2023 staan er in elk geval zeven basisscholen op de planning om met een nieuwe website te starten.

Verder is er op het gebied van online professionalisering aandacht geweest voor scholing in het beheer van scholenwebsites en zijn alle vo-scholen van een audit en advies voorzien om ook de kwaliteit van deze websites te verhogen. Zo werken we gericht aan een goed verzorgd visitekaartje van elke school voor onze aankomende leerlingen, ouders, medewerkers en andere geïnteresseerden in ons onderwijs.

Campagne werving medewerkers

Elk jaar voeren we als werkgever campagne om  potentiële medewerkers kennis te laten maken met onze organisatie en onze vacatures onder de aandacht te brengen. In 2022 hebben we daarmee opnieuw stappen gezet in het vergroten van onze (merk)bekendheid. De campagne ‘Wij hebben alles in huis. Nouja, bijna alles... Wij zijn op zoek naar jou!’ is voor het derde jaar verlengd. Het enthousiasme bij onze scholen en effectiviteit van de middelen waren hiervoor de aanleiding. De campagne bestaat uit een combinatie van gerichte middelen voor vacatures én middelen om de bekendheid en aantrekkingskracht van onze organisatie als werkgever te vergroten. Nieuw in de campagne was een pilot met zichtbaarheid bij enkele events zoals Koningsdag, Koningsnacht, Bevrijdingsfestival en de 4 Mijl van Groningen. Daarnaast zijn er in 2022 belangrijke voorbereidingen getroffen voor de komst van nieuwe recruitmentsoftware en goede inbedding daarvan in onze corporate communicatiekanalen. De nieuwe software nemen we in de loop van 2023 in gebruik.

Nieuwsbrief medewerkers

In de coronatijd kwam meer dan ooit naar voren hoe belangrijk het is dat we ons verbonden (blijven) voelen als samenleving, in onze privésfeer en dat geldt ook in ons werk. Interne aandacht voor organisatiedoelen en ieders bijdrage in dit grotere geheel vinden we dan ook belangrijk. Daarom zijn we gestart om als organisatie explicieter duiding te geven aan de grote ontwikkelingen. Hieruit is een 'weekbericht’ ontstaan die in 2022 is doorontwikkeld tot een professionele wekelijkse nieuwsbrief waarin naast een persoonlijk bericht van het bestuur vooral een platform wordt geboden aan mooie verhalen uit ons onderwijs. De inzet op verbinding en interne trots zetten we voort in 2023.

Versie:
v6.2.23

Met iWink Report maak je professionele online publicaties. Publicaties die je online, in print en als PDF-download kunt aanbieden.

En daarmee voldoe je direct aan de WCAG-wetgeving rond digitale toegankelijkheid.

Eenvoudig, veilig en efficiënt.

Meer over iWink Report