Spring naar inhoud

Missie, visie en kernwaarden

1.1 Missie, visie en kernwaarden

Onze missie

Als samenleving in het klein werken wij vanuit de maatschappelijke verantwoordelijkheid om onze leerlingen het beste onderwijs te geven dat we kunnen bieden. Het doel is dat onze leerlingen hun talenten ontwikkelen en uitgroeien tot zelfstandige mensen die voorbereid zijn op hun toekomst en met respect voor anderen actief deelnemen aan de samenleving.

Onze visie

De kwaliteit van ons onderwijs is hoog. Onze leerlingen en medewerkers worden geïnspireerd en uitgedaagd. Hier maken wij ons elke dag hard voor. Wij bieden leerlingen en collega’s een omgeving die toegankelijk, veilig en divers is en waar de onderlinge verbondenheid sterk is. We staan open voor vernieuwing en stimuleren onze leerlingen en medewerkers om zich continu te blijven ontwikkelen.

Onze kernwaarden

Deze kernwaarden vormen de basis van onze houding, ons gedrag en onze cultuur. Hierop zijn we aanspreekbaar.

Onze koers

In 2019 hebben wij onze strategische koers voor Openbaar Onderwijs Groningen vastgelegd in het Koersdocument strategisch beleidsplan 2019 – 2023. Klik hier voor dit koersdocument. Op basis van acht prioritaire thema’s geven we aan welke koers we willen voor en met onze leerlingen en medewerkers: 

  1. Kansengelijkheid 
  2. Duurzaamheid 
  3. Bewegen 
  4. Persoonsvorming 
  5. Persoonlijke ontwikkeling onderwijzend en onderwijsondersteunend personeel 
  6. Actief leren 
  7. Doorlopende leerlijnen 
  8. Ontwikkelen Integrale Kindcentra (IKC’s) 

Met de acht thema’s uit onze strategische koers hebben we voor de organisatie uitdagende, omvangrijke en ambitieuze doelen gesteld. In 2022 hebben we vanuit deze thema’s de focus gelegd op kansengelijkheid, actief leren en de doorlopende leerlijnen Engels, digitale geletterdheid, kunst & cultuur en burgerschap. 

Nieuw koersplan 2023-2027
Het huidige koersdocument van Openbaar Onderwijs Groningen loopt tot het eind van het schooljaar 2022/2023 en wordt per 2023 vernieuwd. In 2022 is daarom het traject gestart om te komen tot een nieuw koersplan. Dit plan vormt de basis voor de schoolplannen in het primair en speciaal onderwijs die per augustus 2023 gereed moeten zijn. In het voortgezet onderwijs is die planning per school verschillend, maar ook zij zullen bij vernieuwing van hun school/jaarplannen de gezamenlijk opgestelde koers betrekken.

1.2 Prioriteiten 2022

Voor het jaar 2022 zijn de volgende organisatiebrede prioriteiten geformuleerd:

Prioriteit 1: Kwaliteit van ons onderwijs
In navolging op de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs in 2021 is in 2022 de hoogste prioriteit gegeven aan het aanpakken van de verbeterpunten. De aanpak is beschreven in het 'Verbeterplan Zicht op Kwaliteit – schooljaar 2021-2022'. 

Voor 2022 zijn daarom de volgende doelen gesteld:

  • Kwaliteitszorg op bestuursniveau is zichtbaar verbeterd, resulterend in een positief oordeel van de Inspectie van het Onderwijs;
  • Versterking van de afdeling Onderwijs & Kwaliteit, met daarbij verduidelijking van rollen, taken en verantwoordelijkheden tussen afdeling en scholen.

Kwaliteitszorg op bestuursniveau is in 2022 zichtbaar verbeterd. Versterking van de afdeling Onderwijs & Kwaliteit heeft plaatsgevonden. De Q-gesprekken (halfjaarlijks overleg scholen met het college van bestuur) zijn doorontwikkeld en vanuit de afdeling O&K zijn rollen, taken en verantwoordelijkheden tussen afdeling en scholen verduidelijkt. Hiermee zijn beide doelen in 2022 behaald.

Prioriteit 2: Dreigend personeelstekort
Het dreigend personeelstekort in het onderwijs is een groot en ook voor ons een groeiend vraagstuk. Samen met andere schoolbesturen in het po en vo en de lerarenopleidingen trekken wij op in de projecten Regionale Aanpak Personeelstekort po en vo/mbo. Wij verbinden ons aan de gezamenlijke interventies uit deze regionale aanpak. Voor onze organisatie stellen wij in 2022 doelen en ondernemen wij concrete acties op de thema’s arbeidsmarktcommunicatie, werving en inductie startende leerkrachten, behoud medewerkers, opleidende school, verzuimaanpak, preventie van verzuim en goed en aantrekkelijk werkgeverschap.

Voor 2022 zijn daarom de volgende doelen gesteld:

  • Wij verbinden ons aan de gezamenlijke interventies uit deze regionale aanpak. 
  • Wij ondernemen concrete acties op de thema’s arbeidsmarktcommunicatie, werving & inductie startende leraren, behoud medewerkers, opleidende school, verzuimaanpak, preventie van verzuim en goed en aantrekkelijk werkgeverschap.

In 2022 is in gezamenlijkheid met de regio gewerkt aan interventies en zijn vanuit Openbaar Onderwijs Groningen diverse acties ingezet met als resultaat dat alle leerkrachtvacatures zijn vervuld. Hiermee is de doelstelling voor 2022 behaald. Het aantrekken en behouden van gekwalificeerd personeel blijft voor de komende jaren een aandachtspunt.

Prioriteit 3: Positionering voortgezet onderwijs
Openbaar Onderwijs Groningen heeft vanuit haar positie binnen het regionale VO-landschap een belangrijke verantwoordelijkheid om een evenwichtige onderwijsportfolio voor de regio Groningen te bieden. Binnen het VO-landschap spelen ontwikkelingen en vraagstukken die betrekking hebben op de positionering van ons voortgezet onderwijs. Zo zijn de leerlingenaantallen in vmbo kb/bb in 5 jaar met 30% gedaald, bestaat behoefte aan heroverweging van profielen van enkele scholen, zien we fluctuaties in leerlingenstromen per school, zijn er vraagstukken ten aanzien van samenwerking met andere besturen en spelen maatschappelijke vraagstukken ten aanzien van het bevorderen van kansengelijkheid door brede en verlengde brugklassen. Dit maakt dat het nodig is om in de volle breedte kijken naar het VO-landschap, met prioriteit voor het vmbo.

In 2021 zijn we intern en met collega-besturen gestart met gesprekken over de VO-configuratie en de positie van het vmbo-onderwijs in de regio. We hebben bovendien een inventarisatie laten uitvoeren van de huidige situatie. We willen in 2022 keuzes maken ten aanzien van het VO-landschap. Hierbij komen we in ieder geval tot besluitvorming over de inrichting van onze vmbo-scholen en een toekomstplan voor onze totale VO-configuratie.

Te behalen resultaten in 2022:

  • Besluit over de inrichting van onze vmbo-scholen;
  • Vastgesteld toekomstplan voor onze totale VO-configuratie.

Verkenning van het vraagstuk en nadere uitwerking van een aantal onderwerpen hebben plaatsgevonden in 2022. Besluitvorming over de inrichting van onze vmbo-scholen in 2022 is niet haalbaar gebleken.

Via een projectmatige aanpak worden plannen uitgewerkt voor de VO-configuratie met focus op de ontwikkelingen aan de oost- en noordkant van de stad en op het vmbo.

Prioriteit 4: Ondersteuning voor scholen en bestuur
Scholen en bestuur worden in hun dagelijkse taken ondersteund door het ondersteuningsbureau. Er is behoefte aan herijking, waarbij een toets plaatsvindt ten aanzien van de toekomstbestendigheid. In het eerste kwartaal van 2022 presenteren wij hiervoor een visie op toegevoegde waarde, werkwijze en positionering van het ondersteuningsbureau. Dit wordt vertaald naar een plan van aanpak gericht op realisatie in 2023/2024. In 2022 worden verschillende verbeteracties in gang gezet en zijn de eerste resultaten zichtbaar.

Te behalen resultaten in 2022:

  • Visie op toegevoegde waarde, werkwijze en positionering van het ondersteuningsbureau;
  • Vastgesteld plan van aanpak gericht op realisatie in 2023/2024, met;
    • Quick-wins die kwaliteit en doelmatigheid verbeteren. In Q3 zijn de eerste quick-wins gerealiseerd
    • Projecten die leiden tot structurele verbetering van de ondersteuning van scholen en bestuur.

Er is een plan voor verbetering opgesteld en er is een keuze gemaakt voor de lean-aanpak om processen te verbeteren. 
Het indiensttredingstraject is het eerste proces dat via de lean-methodiek is verbeterd.  Inmiddels is het volgende verbetertrajecten met lean opgestart. Medewerkers worden hiervoor geschoold. 

Hiermee zijn beide doelstellingen in 2022 behaald.

Naast deze vier prioriteiten hebben de volgende onderwerpen onze bijzondere aandacht gehad in 2022:

Positionering primair en speciaal onderwijs
De positionering van ons primair onderwijs verdient aandacht. In de afgelopen jaren zijn de leerlingenaantallen in ons werkgebied in het primair onderwijs vrijwel gelijk gebleven, maar het totale marktaandeel is de afgelopen jaren afgenomen van 62% in 2011 tot 53% in 2020. Binnen de organisatie verschilt het beeld per school: een aantal scholen is gegroeid, anderen zijn kleiner geworden. Verklarende factoren zijn onder andere schoolsluitingen in 2012/2013, krimp in bepaalde wijken, nieuwe scholen/locaties door andere besturen en de kwaliteit/aantrekkingskracht van de scholen.

We brengen daarom deze ontwikkelingen beter in beeld en analyseren we de ontwikkelingen. Dit leidt tot concrete ambities en doelstellingen ten aanzien van de omvang en positionering van onze PO-scholen. Dit wordt vertaald in een plan dat is gericht op het duidelijker positioneren van ons PO en het actief inspelen op ontwikkelingen en trends. De uitvoering van het plan wordt gestart in schooljaar 2022-2023.

Voor het speciaal onderwijs richten we ons in 2022 met name op een integrale huisvestingsvisie, onze rol in passend onderwijs voor alle doelgroepen en samenwerking met de zorgsector.

Strategische thema’s kansengelijkheid, actief leren en burgerschap
Vanuit ons strategisch beleidsplan 2019-2023 geven we prioriteit aan de thema’s kansengelijkheid, actief leren en burgerschap. We moeten constateren dat de uitvoering van het strategisch beleid vertraging heeft opgelopen doordat de afgelopen periode de focus vooral heeft gelegen op corona en de kwaliteitszorg. Tegelijkertijd zien we dat er wel degelijk voortgang is. Zo komen de strategische thema’s terug in de school- en jaarplannen van alle scholen en geven de scholen op vele manieren al invulling aan de strategische thema’s. Mede op basis van deze inventarisatie is in het eerste kwartaal van 2022 op de thema’s kansengelijkheid, actief leren en burgerschap een breed gedragen visie geformuleerd die richtinggevend is voor onze onderwijspraktijk. Deze wordt vertaald in concrete acties voor de resterende periode van het strategisch beleidsplan.

Professionalisering
Als lerende organisatie met focus op professionele leergemeenschappen stellen wij medewerkers voortdurend in staat te leren en zich te ontwikkelen. We willen nog beter kennisdeling, innovatie en onderzoek stimuleren en faciliteren op de niveaus van de individuele medewerker, team, school en organisatie. We stellen in 2022 een strategisch professionaliseringsplan op waarin deze aspecten naar voren komen, met als basis de professionaliseringscyclus.

Meerjaren financieel perspectief
In de meerjarenbegroting van 2021-2025 is een taakstelling opgenomen die ontstaat door de intensivering van het investeringsprogramma bij ICT en de meerjarige effecten van het onderhoud op de huisvestingsportefeuille. In 2022 moet de taakstelling volledig zijn weggewerkt.

Om de algemene reserve op het gewenste peil te houden, is een positief saldo op de begroting noodzakelijk. Daarom is in de kaderbrief opgenomen dat de begroting een dusdanig positief saldo dient te hebben, dat de omvang bufferfunctie van het eigen vermogen op peil blijft.

Versie:
v6.2.23

Met iWink Report maak je professionele online publicaties. Publicaties die je online, in print en als PDF-download kunt aanbieden.

En daarmee voldoe je direct aan de WCAG-wetgeving rond digitale toegankelijkheid.

Eenvoudig, veilig en efficiënt.

Meer over iWink Report