6.1 Organisatiestructuur
Onze organisatie wordt bestuurd door een tweehoofdig college van bestuur. De raad van toezicht houdt integraal en onafhankelijk toezicht op het functioneren van de organisatie en het college van bestuur.
De scholen voor primair en speciaal onderwijs worden aangestuurd door directeuren, de scholen voor voortgezet onderwijs door rectoren. Een directeur of rector kan leiding geven aan meerdere scholen. Directeuren en rectoren zijn in lijn met de strategie en binnen kaders integraal verantwoordelijk voor de eigen locatie(s) en leggen hierover verantwoording af aan het college van bestuur. Lees hier meer over onze structuur.
De dagelijkse ondersteuning van onze scholen en van het college van bestuur is in handen van het ondersteuningsbureau. De ondersteuning richt zich onder andere op onderwijsinhoudelijke kwaliteit en beleidsontwikkeling, financiën, personeels- en salarisadministratie, leerlingenadministratie, HR, facilitaire aangelegenheden, huisvesting, ICT, communicatie en het bestuurssecretariaat.
6.2 Bestuur en toezicht
Samenstelling college van bestuur
Openbaar Onderwijs Groningen heeft een tweehoofdig college van bestuur. De samenstelling van het college van bestuur is in 2022 als volgt geweest:
- Mevrouw A.L. (Akkelys) Lukkes, voorzitter
- De heer H.A.U. (Herbert) de Bruijne, lid
Samenstelling raad van toezicht
De samenstelling van de raad van toezicht is in 2022 als volgt geweest:
- Mevrouw H. (Ineke) Donkervoort (voorzitter)
- Mevrouw M. (Maartje) Storm
- De heer K.A. (Kees) Spijk
- De heer R.J. (Roel) Bosker
- De heer S.Y. (Seerp) Leistra.
- Mevrouw J.C. (Janine) Meins (tot 1 oktober 2022)
- Mevrouw J. (Janneke) Bouma-Hermes
Voor nadere toelichting op de samenstelling en werkzaamheden van de raad van toezicht klik hier.
Code goed bestuur
Wij hanteren vanuit ons lidmaatschap van de VO-raad de Code Goed Onderwijsbestuur VO. Wij richten ons op de vier principes van de code: verantwoordelijkheid, professionaliteit, integriteit en openheid. De in de code genoemde ‘pas-toe’-bepalingen passen we onder meer als volgt toe:
- We publiceren de reglementen en openbare verslagen op de website openbaaronderwijsgroningen.nl. Dit geldt onder andere voor het jaarverslag, de statuten, de samenstelling en nevenfuncties van bestuur en toezichthouders, de klachtenregeling, de klokkenluiderregeling en de integriteitscode.
- We rapporteren in ons jaarverslag over de manier waarop de evaluatie van het bestuur door intern toezicht heeft plaatsgevonden en of/hoe we deelnemen aan een vorm van collegiale bestuurlijke visitatie. De evaluatie van het bestuur door het interne toezicht heeft plaatsgevonden via de gesprekken die de remuneratiecommissie regelmatig voert met de leden van het college van bestuur. In deze gesprekken staat onder meer het individuele functioneren en de samenwerking binnen het college van bestuur centraal. Er heeft in het afgelopen jaar geen collegiale bestuurlijke visitatie plaatsgevonden.
- Onze bestuurders en toezichthouders voeren geen conflicterende nevenfuncties uit. De bestuurders zijn niet eerder toezichthouder geweest van onze organisatie. De nevenfuncties van de leden van het college van bestuur en de raad van toezicht zijn weergegeven in de bijlagen.
6.3 Medezeggenschap
Alle scholen en het ondersteuningsbureau hebben een eigen medezeggenschapsraad. Medezeggenschap van ouders, personeel en leerlingen op bovenschools niveau is geregeld via de gemeenschappelijke medezeggenschapsraden voor primair en voortgezet onderwijs (gmr-PO en gmr-VO). Het speciaal onderwijs is vertegenwoordigd in de gmr-PO, het ondersteuningsbureau in de gmr-VO. In de gmr-PO hebben ouders en personeelsleden zitting, in de gmr-VO hebben naast ouders en personeelsleden ook leerlingen zitting. In 2022 hebben beide gemeenschappelijke medezeggenschapsraden zesmaal overleg gehad met het college van bestuur waarbij onder meer is gesproken over:
- Kaderbrief 2023 (advies uitgebracht)
- Begroting 2023 (advies uitgebracht)
- Jaarverslag 2021
- Bestuursformatieplan 2022-2025 (ingestemd en advies uitgebracht)
- Herstelonderzoek bestuur en scholen
- Vakantieregeling 2023-2024 (ingestemd en advies uitgebracht)
- Examenreglement 2022-2023 (ingestemd)
- Coronamaatregelen
Beide gemeenschappelijke medezeggenschapsraden hebben in januari en in november een gezamenlijke bijeenkomst met de raad van toezicht gehouden om diverse ontwikkelingen binnen de organisatie te bespreken. In de novemberbijeenkomsten was het college van bestuur ook aanwezig.
Mede door de coronasituatie hebben de gemeenschappelijke medezeggenschapsraden in het afgelopen jaar geen gezamenlijke opleiding georganiseerd. Vanuit deze medezeggenschapsraden is wel een plan voor een meer gestructureerde aanpak van opleiding en scholing van leden van de gemeenschappelijke medezeggenschapsraden opgesteld. Het college van bestuur heeft daarmee ingestemd en in 2023 wordt dit plan uitgevoerd
6.4 Samenwerkingsverbanden
Openbaar Onderwijs Groningen participeert met een financieel en bestuurlijk belang in de volgende samenwerkingsverbanden:
- Samenwerkingsverband PO 20.01
- Samenwerkingsverband VO 20.01 en 20.02
- Stichting Playing for Success.
In de jaarrekening lichten we onze relatie tot deze verbonden partijen nader toe.
6.5 Rechtsbescherming, gegevensbeveiliging en privacy
Afhandeling van klachten
In 2022 heeft het college van bestuur 31 meldingen, klachten, bezwaren en beroepen ontvangen (46 vorig jaar). Deze meldingen zijn door het college van bestuur in behandeling genomen. Hiervan:
- is 1 doorgezet naar en behandeld door de Landelijke Klachtencommissie;
- zijn 10 formeel behandeld door de Commissie van Beroep;
- hebben 7 kwesties geleid tot een formele reactie van het College van Bestuur (zijnde allemaal beslissingen op bezwaar).
Commissie van Beroep
De Commissie van Beroep behandelt beroepschriften die voortkomen uit besluiten van examencommissies van de scholen voor voortgezet onderwijs. In het afgelopen jaar deden zich tien kwesties voor die betrekking hadden op onderwerpen gerelateerd aan PTA (Programma van Toetsing en Afsluiting). Twee van deze kwesties waren gericht aan het college van bestuur, maar zijn doorverwezen naar de betreffende examencommissies. Er zijn daarnaast twee beroepschriften ingediend bij de Commissie van Beroep. Eén beroepschrift heeft de Commissie van Beroep ongegrond verklaard en één heeft zij terugverwezen naar de examencommissie.
Ten opzichte van vorige jaren zien we een afname van het aantal klachten van ouders en leerlingen dat de formele klachtenprocedure heeft doorlopen. In 2022 hebben we geïnvesteerd in extra capaciteit voor klachtenbehandeling en mediation. Daarmee is meer aandacht en tijd gegeven aan het in gesprek gaan met ouders, leerlingen en de scholen om tot een goede onderlinge oplossing van de klachten te komen. We zetten deze lijn in het komende jaar door.
Gegevensbescherming en privacy
In 2022 is uitvoering gegeven aan het plan van aanpak dat voortvloeit uit de AVG-scan die in 2021 is uitgevoerd. Tevens zijn de privacy officer en de security officer in 2022 benoemd. De functionaris gegevens bescherming is extern ingevuld. Dit is belegd bij FlEXfg (Externe FG - FLEXfg).
6.6 Risicomanagement
In het kader van risicomanagement is een inventarisatie gemaakt van de belangrijkste risico’s, de kwantificering daarvan en de aanwezige beheersmaatregelen die de risico’s ondervangen en/of beperken. Uit deze inventarisatie komen de volgende belangrijke risico’s:
| Omschrijving | Kans | Gevolg minimaal | Gevolg maximaal | Belangrijkste beheersmaatregelen | |
|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Onvoorziene en onbeheersbare fluctuatie in leerlingaantallen | 50% | € 750.000,- | € 1.000.000,- | Meerjaren leerlingprognoses, tevredenheidsmetingen ouders en leerlingen, PR-campagnes |
| 2 | Financiële gevolgen van beëindiging arbeidsrelatie in verband met geschillen | 70% | € 300.000,- | € 500.000,- | Gesprekkencyclus, dossiervorming, flexibele schil, medewerkerstevredenheidsonderzoek |
| 3 | Instabiliteit in bekostiging | 30% | € 1.500.000,- | € 2.000.000,- | Strategische personeelsplanning, flexibele schil |
| 4 | Onvolledige indexatie van bekostiging | 70% | € 1.500.000,- | € 2.000.000,- | Strategische personeelsplanning, flexibele schil |
| 5 | Hoger dan begrote kosten voor ziektevervanging | 30% | € 1.000.000,- | € 1.500.000,- | RI&E, MTO, verzuimtraining |
| 6 | Arbeidsmarkt schaarste, hogere lasten door moeilijk vervullen van vacatures | 10% | € 50.000,- | € 150.000,- | Intern mobiliteitsbeleid, wervingscampagne, binden van LIO's |
| 7 | Financiële gevolgen van kwetsbaarheid ICT-beveiliging | 50% | € 300.000,- | € 500.000,- | Adequate aandacht voor ICT-beveiliging, beveiligingsbeleid |
| 8 | Restrisico’s | 30% | € 500.000,- | € 750.000,- | Diverse maatregelen |
| 9 | Uitvoeringsrisico’s in de bedrijfsvoering (vaste voet) | 100% | € 3.000.000,- | € 4.000.000,- | Interne rapportagecyclus, financiële kennis bij schoolleiders, RvT en GMR op orde, AO/IB voor kritische process op orde |
Via een risicosimulatie is bepaald dat op basis van de huidige omgevingsfactoren en de huidige gehanteerde begrotingsuitgangspunten, met een gewenste zekerheid van 90%, een buffervermogen van € 8.622.000 (ongeveer 5,5% van de jaarlijkse baten) toereikend is om het financiële risicoprofiel van Stichting OOG af te kunnen dekken.
De buffer die eind 2022 in de algemene reserve aanwezig is, is hoger dan de uitkomst van de risicoberekening en is daarom voldoende.
Om de geïdentificeerde risico’s te voorkomen of te beperken zijn beheersmaatregelen getroffen. De kwaliteit van de beheersmaatregelen is meegenomen in de inschatting van de kans dat deze zich voordoen. In 2023 zal risicomanagement verder worden doorontwikkeld, hier zal ook aandacht zijn voor het nader beoordelen van de opzet van beheersmaatregelen en zal worden getoetst op de effectieve werking.
Indien significante gebeurtenissen zich voordoen die financiële impact hebben, wordt hierover gerapporteerd in de viermaandsrapportage. In 2022 hebben zich geen risico’s voorgedaan die niet waren begroot en waarvoor de risicobuffer moest worden aangesproken.
70 / 107